Oricine poate fi fericit

adinasateanuFericirea este o stare emotională (afectivă) de multumire şi bună dispoziţie putând fi descrisă ca un sentiment de bucurie intensă sau plăcere deplină.
Pentru fiecare om fericirea poate sa aibă o reţetă proprie. De ce? Pentru că fiecare om este unic aceasta însemnând că fiecare are experienţe, sentimente, gânduri, dorinţe sau atitudini proprii. Comportamentul şi reacţiile oamenilor (includ aici şi emoţiile) la evenimentele cu care se confruntă sunt influenţate de mediul din care aceştia provin şi în care trăiesc, de educaţia şi obiceiurile transmise în familie, de vârsta şi stadiul său de dezvoltare personală dar şi de trăsăturile de personalitate înnăscute (mă refer aici la unele procese bio-chimice de la nivel cerebral).
Eu cred că există câteva lucruri comune care îi fac pe majoritatea oamenilor fericiţi. Le numesc comune pentru că sunt specifice mediului uman de viaţa şi corespund aproape tuturor indivizilor din societatea de azi. Să exemplificăm aici câteva ingrediente de baza din reţeta fericirii în funcţie de domeniile principale ale vieţii:
• Organismul propriu: sănătate; activitate fizică şi/sau sportivă; nevoile de bază pentru bunăstarea organismului îndeplinite permanent (hrană, apă, adăpost, temperatură şi condiţii optime ale mediului de viaţă);
• Familia: aparteneta la o familie; existenţa propriilor copii; relaţionare bună cu membrii familiei;
• Sexualitatea: implicarea intr-o relatie de iubire reciproca veritabila; viaţă sexuală împlinită; nevoia de reproducere şi perpetuare a speciei îndeplinită;
• Gruprile sociale: să ai prieteni apropiaţi; să fii membru în grupul sau grupurile în care doreşti să aparţii; să fii bine integrat în colectivele, grupurile sau societatea de care aparţii;
• Viaţa profesională şi autorealizarea: studii finalizate (diverse nivele in functie de aspiratiile fiecaruia); loc de munca in care sa practici profesia ta preferata; sa castigi venituri care să te mulţumească practicand profesia ta preferata; să fii bun şi competent în practicarea profesiei tale şi să fii recunoscut ca un bun profesionist în domeniu; să fii ceea ce ţi-ai dorit să devii în activitatea ta profesională;
• Aspecte materiale: detinerea unei locuinte proprii, masina, obiecte de valoare, obiecte corespunzătoare pasiunilor şi/sau hobby-urilor proprii, etc.; situatie financiara buna; detinerea anumitor proprietati (imobiliare, comerciale, etc.);
• Relaxare: să ai timp liber pentru a-l petrece cu cei dragi şi posibilitatea de a-l petrece făcând activităţile tale preferate;
Te invit aici să adaugi dacă crezi că ar trebui menţionate şi alte ingrediente ale fericirii care nu se regăsesc în aceste domenii propuse de mine.
Se poate observa că aceste ingrediente ale fericirii pornesc de la ideea lui Maslow cu piramida nevoilor potrivit căreia nevoile (trebuinţele) umane trebuie îndeplinite pe rând, de la cele de bază la cele mai înalte pentru atinge o stare de bine, un oarecare nivel de echilibru fizic şi psihic, aceasta însemnând şi atingerea sentimentului de fericire.
Părerea mea este că pentru fiecare individ în parte, fericirea are o reţetă proprie, specifică acelei persoane, în funcţie de concepţiile sale despre ce nevoi sau obiective şi-a îndeplinit sau doreşte să-şi îndeplinească pentru a fi fericit şi în ce mod. Fiecare om este fericit sau se simte bine dacă reuşeşte să se autoaprecieze şi să-şi accepte necondiţionat propria persoană (adică atunci când eşti conştient de valoarea propriei tale persoane indiferent de caracteristicile pe care le ai) şi a realităţii în care trăieşte (idee susţinută de psihoterapeutul Albert Ellis).
Prin urmare, un om poate să aibă îndeplinite toate ingredientele de mai sus şi totuşi să considere că nu este fericit. De ce? Pentru că fericirea este o stare emoţională iar tipul şi intensitatea sau nivelul stărilor emoţionale depind de individul care le trăieşte, mai exact depind de interpretările pe care el le face la nivel cognitiv (gândurile sale).
În cele ce urmeaza voi explica de ce depinde de tine felul cum te simţi, dacă eşti sau nu fericit şi nu de câte lucruri ai sau n-ai. O să vezi acum ce anume te face cu adevărat fericit. Nu este prezenţa unuia dintre ingredientele enumerate mai sus ci altceva duce la starea ta de bună dispoziţie sau de fericire.
Află că fericirea sau bucuria ca emoţie pozitivă nu este o stare permanentă, adică nu se menţine la acelaşi nivel încontinuu. Ea fiind o emoţie, are proprietatea de a-şi schimba intensitatea, oscilează de la bună dispoziţie slabă sau moderată, la bucurie puternică în funcţie de ce fel de gânduri avem în momentul respectiv faţă de situaţia în care trăim acea bucurie, adică în funcţie de cum interpretăm ceea ce ni se întâmplă.
Astfel că denumirea de fericire reprezintă de fapt un nivel ridicat al bucuriei, al bunei dispoziţii ce apare atunci când gândim astfel: situaţia asta este cea mai bună, este tot ce mi-am dorit, imi place la nebunie ce mi se întâmplă acum, ador acest moment, mi s-a îndeplinit un mare vis, ador să fiu în compania acestei persoane, etc.
Doi oameni aflaţi în aceeaşi situaţie nu au aceeaşi intensitate a bucuriei sau au o altă emoţie (enervare, teama, indiferenţă, etc.) De exemplu, într-o excursie cu familia unul poate fi extrem de bucuros iar altul poate fi stresat şi enervat în acest context. Un altul poate fi extrem de fericit pentru că este căsătorit sau implicat într-o relaţie de lungă durată iar altul se simte mai bine dacă este liber să-şi petreacă timpul cu cine vrea şi când vrea fără obligaţii. Şi exemplele pot continua…

De ce?

Pentru ca fericirea (la fel ca oricare altă emoţie) este determinată de gândurile noastre referitoare la acea situaţie (idei, interpretări, concepţi, cogniţii). Să-ţi explic ce înseamnă asta.
Exista o teorie (REBT – Terapia Raţional emotivă şi comportamentală, dezvoltată de Albert Ellis) – utilizată cu succes în prezent în psihoterapia şi consilierea psihologică – care a dovedit că toate emoţiile noastre sunt determinate de gândurile pe care le avem în acel moment despre evenimentul sau situaţia cu care ne confruntăm. În funcţie de gândul pe care îl avem referitor la o situaţie, ne este influenţată starea emoţională şi comportamentul în acea situaţie.
Astfel dacă credem că este obligatoriu să avem un anumit lucru (de exemplu un obiect, o însuşire, un obiectiv îndeplinit, etc.) pentru a fi fericiti şi constatăm că în prezent nu avem acel lucru, ne vom simţi trişti, frustraţi, dezamăgiţi, adică nefericiţi.
Dar dacă ne gândim că nu este obligatoriu să avem acel obiect (fiecare poate să dea aici propriul exemplu) pentru a fi fericiţi? Că nu există în univers o regulă sau o lege care să susţină că tu trebuie neapărat să ai acel lucru, altfel nu poţi trăi fericit.
Sigur că asta nu înseamnă că putem fi extrem de fericiţi fără acel lucru dar măcar ne putem simţi bine şi ne putem bucura de celelalte lucruri din viaţa noastră, în ciuda faptului că nu avem acel lucru? Veti constatat că da, ne putem simţi bine şi fără acel lucru, aşa cum probabil ne-am şi simţit deja de câteva ori şi ne vom mai simţi bine şi în viitor, deci nu suntem total nefericiţi; şi putem oricând încerca să urmăm un plan de acţiune, adică să facem ceva ce stă în puterea noastră pentru a obţine lucrurile care credem că ne-ar face mai fericiti, fără să facem o tragedie dacă nu le-am obţinut, acceptând faptul că în viaţă unele lucruri chiar nu le putem influenţa sau schimba.
Asta înseamnă să-ţi modifici concepţia despre ce anume te face fericit înlocuind-o cu un obiectiv sau dorinţă realizabilă, realistă, a cărei îndeplinire stă în propriile tale puteri. Important este să-ţi găseşti reţeta fericirii tale proprii şi nu să copiezi reţeta altora. Ceea ce îl face fericit pe un cunoscut de-al tau nu înseamnă neapărat ca şi pe tine te face la fel de fericit.
Ce trebuie să retineţi din acest articol este faptul că fericirea este o emoţie şi are nuanţe, intensităţi diferite în situatii diferite şi că nu putem afirma vreodată că suntem total nefericiţi, întotdeauna există ceva pentru care putem fi bucuroşi sau bine dispuşi depinde din ce direcţie privim lucrurile….

ADINA SATEANU – psiholog clinician

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *